Nedbygging av myr - reguleringsplan for Gomostølen hyttegrend oppheves

Naturbase-kart over området. Kartlag for reguleringsplanen er lagt over myrområde og viser regulerte tomter med tilhørende atkomstveier der det er en myr på 74 dekar.

Nord-Aurdal kommune vedtok reguleringsplan for Gomostølen hyttegrend. Reguleringsplanen legger til rette for 140 nye fritidstomter. Kommunen har ikke tilfredsstilt kravene til forsvarlig utredning da den har oversett et myrområde på 74 dekar, som bygges ned med omkring 15 fritidsboligtomter. Reguleringsplanen må derfor oppheves og behandles på nytt av kommunen.

Publisert 16.04.2024

Nedbygging av myr medfører klimagassutslipp

Myr lagrer store mengder karbon. Nedbygging av myr kan gi store klimagassutslipp. Regjeringen utarbeider hvert fjerde år nasjonale forventninger til den kommunale planleggingen for å «fremme en bærekraftig utvikling», se pbl. § 6-1. I de nye nasjonale forventningene, utgitt juni 2023, uttales følgende om konsekvensene ved å bygge ned myr:

«arealendringer av natur som lagrer mye karbon medfører økte klimagassutslipp (…) Det er nedbygging av (…) myr som gir størst utslipp per arealenhet.

På grunn av at klimagassutslipp får virkning langt utenfor kommunegrensene er nedbygging av myr et nasjonalt anliggende. Det fremgår blant annet av plan- og bygningsloven § 3-1 at arealplaner «skal (…) ta klimahensyn gjennom reduksjon av klimagassutslipp» og at arealplaner «skal bidra til å gjennomføre internasjonale (…) avtaler» Norge har forpliktet seg til.

Mangelfull utredning

Kommunen har oversett et myrområde på 74 dekar nord i planområdet. Her legger reguleringsplanen til rette for 15 fritidstomter, som vil medføre at myra i sin helhet bygges ned. Kravene til forsvarlig utredning av reguleringsplansaken er ikke oppfylt.

Kommunene må avdekke relevante forhold en plan berører, gjøre en tilstrekkelig vurdering av hva som er konsekvensene av å bygge ned og vurdere om disse konsekvensene står i forhold til det planen legger til rette for.

Reell mulighet for at mangelfull utredning har virket bestemmende for reguleringsplanens innhold

Saksbehandlingsfeil fører bare til ugyldighet og opphevelse dersom det er en «reell mulighet» for at den mangelfulle utredninga om myra nord i planområdet har virket bestemmende for planens innhold, jf. vurderingstemaet Høyesterett oppstiller i Reinøya-dommen.

Statsforvalteren mener det er «reell mulighet» for at kommunestyret ville vedtatt en plan med et noe annet innhold dersom kommunestyret på vedtakstidspunktet hadde vært klar over at man bygde ned et myrområde på 74 dekar med påfølgende klimagassutslipp til fordel for 15 fritidstomter.

Statsforvalteren sitt vedtak finnes i lenken til høyre.